Osaka

Tänkte att det kan vara dags att avsluta berättelsen om vår Japan resa nu innan sommaren är helt borta och sista stoppet var Osaka! Känns lite konstigt att skriva om staden som handlar mest om mat och äta när jag håller på att återhämta mig från en magsjuka jag hade igår men äsch. 
 
Osaka var förutom Tokyo en av mina favoritstäder, kändes ungefär som mini-Tokyo. Vi hade bara två dagar här så det blev en massa gående som vanligt men jag tyckte vi hann med en hel del. 
 
Osaka är känt för maten och vi testade att äta Takoyaki som är små bollar fyllda med bläckfisk och penslade med en sås och sedan kan man välja topping. Jag tog majonäs. Vi såg många gatuförsäljare som tillagade dessa, de finns även i Tokyo, men de bästa ska finnas i Osaka. Väldigt goda i alla fall! 
 
Vi åt även Okonomiyaki som är en sorts grillad pannkaka/omelett med alla möjliga sorters fyllningar. Vi åt det på en populär restaurang, Mizuno, som så vanligt var jättesvår att hitta och sedan fick vi stå en lång stund i kö och vänta. Men det var värt det! Man satt alla runt kockarna och så tillagade de maten framför en. 
 
Vi åt även Kushi-katsu som är grillad mat man doppar i sås. Man beställer in massa olika spett och så står det en stor sås skål framför en som man kan doppa i. Det viktiga är regeln "no second dipping" så man får bara doppa maten en gång.
 
Förutom att äta oss genom staden så hann vi även gå längs Japans längsta shoppinggata Tenjimbashisuji, gå runt i coola America Mura som är ett hippt och annorlunda område med massa butiker, se Dotomori med alla neonskyltar, besöka Osaka Castle och slutligen shoppa i Nipponbashi Denden Town som är som Osakas svar på Akihabara i Tokyo. Tibbe var som frälst när han såg alla gamla retro spel och konsoler och det var mycket bättre priser på allt i Osaka än det var i Tokyo. 
 
Jag hade gärna besökt Osaka igen om vi åker tillbaka till Japan. Känns som det fanns mycket mer som vi missade.
 
 
Vi köpte en jättegod bulle med vaniljfyllning från en gatuförsäljare.
 
Dotombori
 
 
Osaka Castle
 
Vyn högst upp från slottet
 
Shin-Sekai
 
Kushikatsu Daruma
 
Jag kommer ihåg att en var sötpotatis och en annan kyckling, resten är lite blurry men det var jättegott!
 
"no second dipping"!
 
Tsutenkaku Tower
 
Tibbe försöker beställa Takoyaki, inte så lätt utan bilder och när de inte kan engelska
 
Men det gick!
 
Kön utanför Mizuno
 
Okonomiyaki
 
I America Mura

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0