Patarei fängelset

När vi var i Tallinn så besökte vi Patarei fängelset vid vattnet. Det var öppet mellan 1920 och 2002 och den sista avrättningen där var så sent som 1991.

Fängelset var helt nergånget och det låg glas splitter, taggtråd och bråte överallt. Jag kan inte förklara hur läskigt det var att gå runt där. Kolsvart på sina ställen och man kunde lätt gå vilse i alla korridorer. Och säkerheten var inte direkt den bästa, kändes lite som man gick runt på egen risk. Vi gick t ex på en vakt bro ovanför gården och träet var helt ruttet och mjukt med stora hål i.

Men det var verkligen en upplevelse. Hade jag haft med mig systemkameran så hade jag nog lätt kunnat spendera en dag där och bara fota för det fanns så mycket att titta på. Det var verkligen som taget från en skräckfilm och jag tänkte flera gånger då jag kom bort från tibbe att det skulle kunna vara intro scenen till en film.

Det kändes hemskt också att gå runt där. Jag antar att de som varit fångar där hade begått brott men det kändes tungt att gå runt där folk mist sitt liv.

"Operations rummet"

Ett avrättningsrum där de hängde fångar

Lördagen och hemresan

Tibbes födelsedag firades i Tallinn med god hotellbuffé frukost, massa sight-seeing och god middag på kvällen. Det var väldigt varmt och efter att ha gått en massa på fredagen passade vi på att spara våra ben och köpte bussbiljetter till de där typiskt röda turistbussarna man brukar se som är dubbeldäckare.

Var faktiskt ganska skönt. Vi åkte alla tre bussarna, tog ungefär en timma per tur, och fick se en massa runtomkring staden. Vi gick även av vid tv tornet som vi åkte upp i där man fick en väldigt bra vy över staden. Inte lika läskigt för mig heller som är höjdrädd när man är inomhus i tornet.

På söndagen bar det av hem igen. Kommer ni ihåg den där stormen som var över stockholm i söndags med skyfall? Jepp, den åkte vi igenom. Det var fint soligt väder och jättelugnt mestadels av vägen men sedan blev det plötsligt helt mörkt i flygplanet och man såg bara moln utanför. Sedan kom blixtrarna som slog ner runtomkring oss och vindarna. Hela planet skakade fram och tillbaka, upp och ned. Och det var ett litet propeller plan! Då kan jag säga att jag var skraj.

Tallinn = Tibbes födelsedagspresent

Tallinn resan var min födelsedags present till Tibbe. Han fyllde år i lördags och jag kände att jag ville ge en upplevelse snarare än en present. Så jag smög mig och planerade när han sov på mornarna och bokade in Tallinn. Ingen av oss har varit där innan och det såg väldigt fint ut.

Gamla stan i Tallinn var jättevackert. Fick mig nästan att tänka på Köpenhamn med kullerstensgator och gamla hus. Vi bodde mitt i smeten i gamla stan så vi hade jättenära till turist attraktioner och goda restauranger.

Lite bilder från första dagen:

Marknaden i Gamla stan

Hemma igen

Nu är vi hemma igen och lite slitna efter allt resande. Ska bli skönt med en vecka hemma utan planer och bara ta dagen som den kommer, det behövs för att ladda batterierna inför jobbstarten nästa vecka. Jag lyckades även starta igång min balanssjukdom igen (kommer inte ihåg vad rätta termen är) så just nu går jag runt som om jag är full och slår in i allt här hemma så vila behövs nog :)

Jag känner dock hur fingrarna kliar för att starta hösten och alla planer jag har. Hösten känns alltid som en nystart för mig (mer än nyår gör) och den här sommarens ledighet behövdes för att komma bort från allt lite och kunna tänka klart. Nu har jag massa planer för hösten och vad jag vill göra i framtiden. Spännande!

Vila i värmen!

I Tallinn

Nu har vi spenderat en dag här och det har såklart blivit en del gående :) Vi har gått igenom gamla staden, tittat på militärfartyg i hamnen och besökt ett gammalt fängelse.

Det sistnämnda var nog något av det läskigaste och hemska ställena jag varit på. Det skulle lätt platsat i en skräckfilm.

Nu ska jag fortsätta sova. Det blev bara tre timmar förra natten så vi är bra trötta.

Nu bär det av igen!

Knappt har man hunnit hem förrän vi åker igen. Idag bär det av på en liten weekend resa till Tallinn för att fira Tibbes födelsedag! Den här resan blir lite lugnare (hoppas jag), vi planerar mest bara att ströva runt och se vad vi hittar. Ska bli intressant!

Fresh Lemon

Om ni gillar citron som mig så måste ni testa Lindts nya choklad, så god! Jag följde rådet och förvarar den i kylskåpet och det smakar extra gott när den är kall. Mmmmm....

Ensam kväll

Nu har vi varit hemma ett par dagar i Uppsala igen. Känns fortfarande konstigt att vara borta från storstaden med alla människor, ljud och lukter och istället vara i lugna Uppsala. Uppsala är fint på sommaren, speciellt när det är så fint väder som det är nu men jag saknar alla restauranger och allt liv.

Jag har svårt att sitta stilla länge så idag har jag varierat min dag med att baka, titta klart på säsong fem av gossip girl, sorterat gamla räkningar, börjat gå igenom kläder som jag inte använder längre och slängt ut massa gamla smycken. Kände verkligen hur det kliade i fingrarna efter att få planera och organisera så jag har börjat fila på to do listor för semester och planer inför hösten.

Tibbe är ute ikväll så det är bara jag och katterna hemma. Det är nog det som är bäst med att vara hemma igen, krama om kissarna! Dante växer och ligger nu på runt 4 kg och Yuki är sin vanliga pälsboll. Fortfarande en fatso som jag saknar dock (inte tibbe :P) och det är Hunter. Det var jobbigt att gå igenom alla papper från hösten och behöva gå igenom hela sjukdomsförloppet igen. Det var ungefär den här tiden förra året som han började bli dålig och vi var första gången hos veterinären med honom i augusti. Men jag är stolt över mig själv att jag äntligen tog tag i det. Nu är alla papper sorterade och alla Hunters papper ligger nu samlade längst bak i pärmen så Dante kunde få lite plats.

"Prinsessan på ärten"

Fluffmode!

Väntar på boarding

Nu är vi i Köpenhamn och väntar på flyget tillbaka till Stockholm. Det var lite läskigt imorse när jag vaknade och läste om planet som sköts ner över Ukraina, det gjorde inte direkt min flygrädsla bättre, men som tur var har allt gått bra än så länge. Vi är bara väldigt, väldigt trötta.

Känns lite sorgligt att lämna Japan men det har varit en oförglömlig resa med mycket att se och uppleva. Vi vet i alla fall att vi vill åka tillbaka någon gång igen!

Två dagar i Tokyo

Vi ska strax ut för att äta frukost på våran tredje dag här i Tokyo. Tror inte jag kan förklara hur mycket vi har gått de senaste dagarna och hur ont vi har i fötterna. Men vad gör det när det finns så mycket roligt att se här? :) Lite smärta får man allt tåla så man inte missar en massa.

Inatt ska tyfonen dra in över Tokyo så får se hur/vad vi kan göra imorgon. Beror lite på hur blåsigt och regnigt det blir. Vi har sett en del på nyheterna och där det är som värst har det blivit översvämmningar och rejäla vindar.

Hinner inte skriva mycket mer nu. Kan säga att igår var vi i Shibuya, Harajuku och Akihabara och det blev lite shopping för mig! Det finns oftast bara en storlek (i alla fall i Shibuya 109) så det är bara att plocka något och se om det passar. Det mesta är faktiskt i min storlek så yay!

I Tokyo!

Nu har vi landat och spenderat första dagen här, klockan är bara vid sex på kvällen så vi ska ut igen snart och äta.

Vi landade lite senare än planerat. När alla hade boardat så hittade de ett fel med air conditioningen så fick sitta en timma och vänta utan AC innan vi fick lyfta. Herregud va varmt det var!

När vi landade trodde jag det skulle vara spöregn eftersom väderprognosen bara visat dåligt väder men istället har vi fått strålande sol och 30 grader. Varmt men perfekt när vi strosade ute hela dagen!

I Köpenhamn

Nu sitter vi på flygplatsen i Köpenhamn och väntar på vårt flyg till Tokyo! Ser så fram emot det, superspännande :)

Här är det kvavt och regnar men det är bara mysigt när vi sitter inne. Nog lika bra att vänja sig också, det är regn period i Japan nu och väderrapporten visar regn i massor. Tur att man inte åker dit för vädret.