21 km långpass!

Där satt den, jag har äntligen lyckats att springa en halvmara distans och det känns så bra! Lite av oron av ”klarar jag att springa så långt?” är borta, nu gäller det bara att fokusera på att få upp tempot och viktigast av allt; hålla sig skadefri!

 

Mitt mål med dagens träning var distans och inte hastighet. Jag har en förmåga att öka båda samtidigt och det har ju lett till en del skador. Så idag fick jag upprepa målet hela tiden under turen för att inte öka hastigheten, jag satsade på att ha en puls under 170 och höll det ganska bra.

 

Jag hade inte riktigt förväntat mig att vintern skulle komma nu i helgen men det gick bra ändå i alla lager jag hade på mig. Jag körde på ett helt set underställ, vinterlöparbyxor, kari traa underställslinne, vinterlöparjackan, mössa, neck tube och handskar. Det kändes som det var perfekt mängd kläder för jag höll värmen hela tiden. Det enda området som jag frös i var händerna när det blåste, de var inte vindtäta så det blev tidvis bitande kallt.

 

Jag sprang längs hela Gula Stigen i Uppsala och det var jättevackert i snölandskapet. Lite halt och svåråtkomligt på vissa ställen så det var bra att jag drog på broddarna, första gången jag testar dem och vilka livräddare!

 

Överlag kändes allt bra men jag fick lite lärdomar av passet.

  1. Iphonen är väldigt känslig mot kyla och total dog på mig (med 93% batteri), så blev inga podcasts för mig. Jag som lagt upp alla i en spellista…
  2. Vattnet och flaskan frös till is så det var helt omöjligt att dricka.
  3. Jag behöver mer energi med mig på passen. En bar räckte inte länge och benen kändes ganska möra vid 15 km.
  4. Varmare vantar!

Tid: 02:46:23 Distans: 21.28 km Medeltempo: 07:49 min/km Medelpuls: 159 bpm

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0