Shibuya och Harajuku

I Shibuya och Harajuku var vi faktiskt två gånger. Första gången var under första turen i Tokyo och då hade vi ganska otur med vädret med mycket regn. Men när vi kom tillbaka till Tokyo efter Osaka så åkte vi tillbaka igen och utforskade lite mer, hade mycket bättre tur med vädret då också så var enklare att gå runt. 
 
Jag har nämnt Shibuya innan och det är verkligen ett jättebra shoppingområde. Det finns en del arkad hallar också som vi testade och känns som ett ganska ungt område. Första gången vi var där missade vi helt Hachiko statyn vid stationen för det var alldeles för mycket folk för att kunna se någonstans men andra gången lyckades vi hitta den! Det har ju gjorts en film om hunden med Richard Gere men jag vågar inte titta på den, kommer väl gråta genom hela filmen. Jag såg ett Futurama avsnitt med liknande story och jag blir fortfarande tårögd bara jag tänker på det...
 
Shibuya är ganska nära Harajuku och det går faktiskt att gå mellan dem om man vill. Harajuku är nog ett av mina favoritområden. Där finns såklart den kända gågatan Takeshita-dori som man måste se. Jättemånga småbutiker med alla möjliga stilar och riktigt coola goth lolita klänningar om man vågar ta på sig sådant. Men det finns även stora shopping gallerior och massa små bakgator med coola unika designer butiker. 
 
Sedan får man inte glömma att mumsa på en god crepe när man är där! Det finns så många att välja på så det är svårt men de är supergoda. En bra sak att tänka på dock i Japan är att det anses oartigt att gå och äta så man får alltid stå runt hörnet av kiosken och äta. Sedan såklart absolut ingen nerskräpning. Alla gator är jätterena i Japan, vilket egentligen känns konstigt med tanke på hur få papperskorgar som finns, men vi såg aldrig tuggummi eller annat skräp på marken. Vilket är bra för då kunde jag fokusera på att titta upp på alla skyltar utan att behöva oroa mig :)
 
Arkadhall i Shibuya
 
 
De stora shopping galleriorna i Harajuku
 
Takeshita-dori
 
Plastmaten ser förvåningsvis lockande ut
 
Nom!
 
Yoyogi parken
 
Yoyogi parken
 
Hachiko
 
 "Uoriki Sea Food Sushi" - en sushi restaurang med billiga priser som fått väldigt bra kritik i resebloggar. Ligger precis vid stationen i Shibuya.
 
Mmmm...god sushi! Väldigt stark wasabi dock som jag fick lära mig den svåra vägen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0