Veterinärbesök

Hunter har varit lite hängig de senaste dagarna och mest bara hållit sig undan och sovit. Jag har varit lite orolig eftersom han oftast brukar vara med oss och alltid väntar på maten men nu har han knappt ätit och vill egentligen inte resa på sig. 
 
Jag hoppades att det bara var värmen men idag tog vi tempen (glad jag var att jag köpte en ny termometer för katter som bara tar 10 sekunder att mäta) och den visade 40 grader vilket är feber för katter också. Veterinärmottagningen har öppet på helger nuförtiden så jag ringde dit och lyckades få den sista tiden innan de skulle stänga. Var bara att hämta buren och rusa iväg!
 
Vi fick en jättesnäll veterinär som var väldigt lugn och tog sin tid med honom och var så snäll även när han bara fräste och morrade. Hunter är tyvärr inte lika snäll som Yuki utan ogillar om man rör honom för mycket när han inte är på humör. De vägde honom och nu har han gått ner till 6,2 kg, egentligen en bättre vikt för honom men om han går ner genom att banta är det ju inte bra. De tog lite blodprover...eller...de fick ta honom till bakrummet och jag tror jag hörde minst tre personer som fick hålla fast honom och herregud vad han fräste och skrek. Jag har aldrig hört honom morra och skrika så innan...stackarn :/
 
Det visade sig att han hade en infektion i kroppen och var uttorkad så det fick bli vätskeersättning, febernedsättande och pencillin. Sedan fick vi ett recept som vi ska hämta ut imorgon och så ska han få medicin i minst en vecka. MEN det var inte ens det som fick mig mest rädd...
 
Veterinären hörde ett blåsljud på hans hjärta som hon vill att jag ska få undersökt. HCM är ett vanligt hjärtfel bland sibirer och det kan vara dödligt. Yuki har fått sitt hjärta scannat när vi tänkte avla med henne men jag gjorde det aldrig på Hunter eftersom det är så dyrt. Men när han blir bättre så måste jag dit och det är bara att hoppas på det bästa tills dess.
 
Nu blir det att vara hemma och gosa lite extra med katterna i helgen. Jag kan inte förklara hur viktigt det är att ha sina djur försäkrade för även med försäkring så sved det här i plånboken. Men det viktigaste är att Hunter blir frisk snart!
 
Hunter efter besöket med bandage på benet.

Kommentarer
Postat av: Bing.

Oj nej!! Usch vad skrämmande :(. Hoppas allt går bra och att Hunter mår bra T_T!

2013-08-25 @ 09:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0