Allergier

Snart är våren här (yes, jag tänker tro att den är på väg i alla fall :P)! Med den kommer solen, värmen, ljuset och man känner sig allmänt gladare och full av energi. Alla träd och blommor börjar knoppa ut och komma fram men tyvärr kommer glädjedödaren då också, pollen! Varenda år känner jag mig alltid så förväntansfull och när det bryter ut så sugs verkligen all energi från kroppen och jag blir en rödögd, snuvig och rasslande zombie. 
 
Förra året var inte så farligt men jag var bortrest i LA under de värsta månaderna. Jag vet att jag har björk och gräs allergi men min björkallergi är mycket värre och de brukar blomma ut precis på våren i april/maj. Det man inte tänker på så ofta är att i födoämnen så finns en allergen som påminner om björkens så det är vanligt att man är allergisk mot vissa livsmedel om man är pollenallergiker. Jag vet inte exakt hur det fungerar men det blir någon sorts korsallergi.
 
Björkallergi, undvik:
plommon, persika, körsbär, kiwi, nektarin, päron, äpple, morot, jordnötter, potatis, selleri, ärtor, tomater, valnötter, hasselnötter, kryddor (t ex gurkmeja), kryddörter, jordgubbar.
 
Snacka om glädjedödare! Jag vet att jag reagerar på det mesta ovan men det är inget jag dör av så det gäller bara att ta det lugnt med det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0