P-piller för katter

Jag vill ta med Yuki som sällskap till Hunter på utställningen i helgen och testa att hantera två katter själv men jag kan inte ta med en löpande hona. Jag köpte p-piller till henne redan i våras utifall hon skulle börja löpa när jag var i LA, tänkte att det kanske inte skulle vara så kul för tibbe men det dröjde ända till nu i höstas innan hon började så de har legat och dammat i skåpet. Och har jag tur och hon inte är B (om jag någonsin får testresultatet) så är det ju ännu bättre eftersom hon har chans att få ett till certifikat.
 
Vi köpte en pilleringivare och jag letade upp en instruktionsvideo. Tibbe fick hålla fast henne och så försökte jag få in pillret men hon velade fram och tillbaka och pillret hamnade överallt förutom i munnen. Tror tibbe är lite för snäll och håller för löst så vi bytte plats. Jag tryckte henne mot mig och höll fast huvudet och efter ett par försök fick vi äntligen in det i munnen. Sedan var det bara att försiktigt massera halsen och se till att hon svalde (de slickar sig runt munnen). Men kan säga att hon inte var lika snäll som katten i instruktionsvideon! Jag hade tur att jag hade långärmat på mig för det var klor överallt.
 
Förhoppningsvis behöver vi inte göra om detta på ett tag. Jag vill inte riskera några tumörer så det är bara om vi ska avla på henne som vi kommer fortsätta använda dem. 
 

Kommentarer
Postat av: Sabine

Iiik P-piller för katter låter läskigt!
Kul att se dig snabbt imorse!
Du borde ta hand om dig själv istället för katterna tycker jag ;). De har det super bra verkligen så varför inte unna dig någon spa-behandling emellan allt klösande? :D

Svar: Kul att se dig också! Börjar bli lite smått ensamt här...Men det var ingen dum idé, kanske ska testa lite av alla produkter som ligger och dammar hemma :)
Vinterna

2012-10-09 @ 20:56:14
Postat av: Irene Lenhammar, matte till Cayenne

Hej!
Har inte kunnat låta bli att läsa om Mynta och följa hennes liv eftersom jag har syster Cayenne.

Såg att du kämpar med p-pillren...
Ett tips: Krossa pillret, rör ihop med någon god blötmat som hon gillar, bara lite blötmat, och si, det blir godisstund istället för plåga :). Se bara till att hon äter upp precis ALLT.
Hälsningar Irene, Cayennes matte

Svar: Hej! Vad kul att du tittar in här. Cayenne som är så vacker och så lik sin syster :) Tack så jättemycket för tipset, det kommer jag definitivt testa nästa gång!
Vinterna

2012-10-09 @ 22:23:22
Postat av: Rosanna

Hej! Jag har läst din blogg ett tag, älskar sibirier! Har själv en liten katthona som är hälften sibirisk katt. Hon hade sitt första löp för någon månad sedan och då började jag ge henne p-piller (hon ska snart kastreras). Jag kan ge henne själv, trots att hon inte gillar att bli buren. Mitt tips är att lägga pillret i lite hårt smör (om Yuki gillar det) eller något annat som "glider" lätt. Jag håller min katt som en bebis och försöker öppna munnen med samma fingrar som jag har pillret i, det brukar gå lätt att trycka in det och eftersom hon älskar smör spottar hon inte ut det utan är mer än nöjd ;)

Svar: Hej! Va kul att du läser bloggen :) Sibirer är riktigt fina katter och älskar att de är lite mer hundlika i beteendet. Tack så jättemycket för tipset! Jag har nog aldrig testat att ge henne smör men skulle inte förvåna mig om hon gillade det. Ska komma ihåg det till nästa gång.
Vinterna

2012-10-10 @ 18:49:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0