Gillinge halkbana

Vad mycket nerver det var idag! Jag var supernervös innan men allt gick bra och jag fick mitt diplom, yay! Ett steg närmare körkort. 
 
Vid halv tolv idag tog jag en buss ut mot Gillinge. Det var en ordnad buss från dem så alla skulle dit, tror jag räknade till nästan 30 personer och de flesta var mycket yngre än mig. Tog lite över en timma att komma fram och sedan delades vi in i mindre grupper och gick igenom vad som skulle hända och vad vi ville få ut av kursen. Efter det fick vi gå in i en byggnad där man kunde se hur skador från olika olyckor kunde se ut på bilarna och så kunde man testa att krocka i 7 km/h och även hur det kändes att hänga upp och ned i bilbältet. Jag testade att hänga upp och ned och det var en annorlunda upplevelse. Jag trodde bilbältet skulle få mig att sitta helt stilla men eftersom jag är ganska liten så gled jag runt en massa. Var helt groggy när jag skulle gå ur bilen.
 
Sedan var det dags att köra! Det hade blivit något missförstånd så det fattades en massa bilar vilket resulterade i att jag fick köra en bil med automatväxel. Vi var två personer per bil men när man körde så var man alltid själv i bilen. Var lite läskigt att köra en annan bil än jag är van vid (tror det var en Honda), automatväxlad och sitta alldeles själv! Men förvånansvärt nog gick det bra och det var jätte enkelt att köra med automat. Bara att trycka på gas och broms. Vi gjorde tre tester; bromsa på vanligt underlag i olika hastigheter, bromsa på halt underlag i olika hastigheter och att bromsa och väja på halt underlag. 
 
Vi hade en del diskussioner om det vi gjorde och när allt var klart fick jag mitt diplom och sedan bar det av med bussen hem igen. Vi kom in till Uppsala vid sextiden och då var jag äckligt hungrig eftersom jag inte ätit något sedan frukost. Tur att jag har tibbe som ordnat med mat då :)
 
Det var en jätteintressant dag med roliga övningar och jag lärde mig en massa. Var stolt över mig själv att jag lyckades med övningarna och köra en ny bil utan någon lärare för första gången. Imorgon bitti har jag körlektion igen så då ska jag berätta allt för min lärare. Ska bara komma ihåg att den bilen har manuell växel...
 
Så här ser Gillinge ut. Vi körde i banan högst upp till höger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0