Nybadade

Idag blev de badning för både Hunter och Yuki. Det behövde egentligen redan göras i julas men med tanke på att vi skulle flytta och det blir så dammigt då så har jag väntat lite. Men nu var det verkligen dags! De luktade damm och jag såg hur de verkligen drog stora dammtussar efter sig när vi tömde den gamla lägenheten men nu luktar de så gott och har helt mjuk och len päls :)

Jag använde mig av tipsen jag läst i tidningar och böcker och spädde schampoot med lite varmt vatten i en skål och sedan hade jag en tvättsvamp som jag använde för att fördela allt. Var mycket smidigare och blev jämt fördelat! Gjorde två omgångar per katt, sedan torka och borsta med en borste som jag sprejade med antistat spray (katterna har varit galet statiska senaste tiden), kamma lite och föna väldigt försiktigt.

Gick superbra som alltid med Hunter som är så snäll. Han var dock för snabb för mig och hann hoppa över toaletten till dörren så hela badrummet blev dränkt en gång men annars gick det bra :) Yuki var förvånansvärt snäll den här gången. Hon försöker hela tiden komma ut och kan inte sitta stilla men hon använde inte klorna och höll tyst så det gick bra. Well, allt förutom de sista två minuterna när hon fått nog och började skrika...men jag har inga rivmärken i alla fall :P

Ska testa lite nu i framtiden och bada katterna då och då för att se vad som ger bäst päls på dem. Många sibirer är inte så bra att bada precis före utställning för deras pälsar blir för mjuka och det märker jag på mina också. Den här rasen ska ha sträva pälsar. Ska testa med en texturizer och en glans spray senare, även med en riktig borste som inte sliter på pälsen. Sedan skulle jag gärna ha en riktig fön som torkar dem snabbt och ett bord för duschen för min rygg pajar av allt böjande.

Som första inköp har jag i alla fall köpt en speciell handduk som suger åt sig vatten väldigt bra. När de har vinterpälsen så blev det två handdukar per katt och kände ändå att de inte var tillräckligt torra!

Nyduschad!


Och inte glad över det ;)






Inte lätt att få en bra bild på Hunter när han ska tvätta sig. Han kör oftast total ignore :)

Kommentarer
Postat av: Frida

Så söta! Härligt att det gick bättre denna gången :)

2012-01-07 @ 21:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0