Katter ha mjäll?

Lärde mig något nytt idag. Tyckte jag sett lite vitt i Yukis päls senaste veckan och sökte på det på nätet. Katter kan visst också ha mjäll, det var nytt för mig. Verkar som det är olika vanligt från katt till katt och kan orsakas av stress men händer oftast i slutet av vintern.

För att vara på den säkra sidan ringde jag veterinären men eftersom hon eller Hunter inte kliar sig eller beter sig annorlunda så trodde hon inte det var något farligt. Jag ska bada Yuki i helgen och se om det försvinner. Börjar de klia sig mycket dock så kan det vara kvalster och då måste det behandlas. Speciellt också om vi ska på utställning eftersom det är smittsamt. Men jag har ingen aning vad de kan ha fått de från eftersom jag aldrig klappar katter ute och våra katter är innekatter.

Kan ju bara vara att Yuki varit lite stressad sen flytten. Vi får se! Men det syns väldigt tydligt i hennes svarta päls...


Kommentarer
Postat av: Julia

Det stämmer, våran Zoil hade mjäll ett tag och det berodde nog på att han skulle byta päls, från vinter päls till sommar päls :) Några duschar och sedan blev det bättre :) Han hade heller inte besvär utav det :) Man blir lite förvånad när man upptäcker att katter kan ha mjäll :)

2012-02-02 @ 17:33:09
URL: http://minasibiriskakatter.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0