Patarei fängelset

När vi var i Tallinn så besökte vi Patarei fängelset vid vattnet. Det var öppet mellan 1920 och 2002 och den sista avrättningen där var så sent som 1991. 
 
Fängelset var helt nergånget och det låg glas splitter, taggtråd och bråte överallt. Jag kan inte förklara hur läskigt det var att gå runt där. Kolsvart på sina ställen och man kunde lätt gå vilse i alla korridorer. Och säkerheten var inte direkt den bästa, kändes lite som man gick runt på egen risk. Vi gick t ex på en vakt bro ovanför gården och träet var helt ruttet och mjukt med stora hål i. 
 
Men det var verkligen en upplevelse. Hade jag haft med mig systemkameran så hade jag nog lätt kunnat spendera en dag där och bara fota för det fanns så mycket att titta på. Det var verkligen som taget från en skräckfilm och jag tänkte flera gånger då jag kom bort från tibbe att det skulle kunna vara intro scenen till en film. 
 
Det kändes hemskt också att gå runt där. Jag antar att de som varit fångar där hade begått brott men det kändes tungt att gå runt där folk mist sitt liv. 
 
 
 
 
 
 
"Operations rummet"
 
 
 
 
Ett avrättningsrum där de hängde fångar

Kommentarer
Postat av: Frida

Stört och sjukt läskigt. Vad använde de britsarna till där det står flera britsar i? Creepy as hell!

2014-07-31 @ 09:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0