Shoppa i Japan

Shoppa kläder kan vara lite stressigt i Japan. Personalen är väldigt hjälpsamma så de följer gärna efter en och kommenterar om kläderna man tittar på och bär in allt man håller i provrummen. De är jättesnälla, missförstå mig inte, men man kan bli lite stressad. Speciellt också när de inte pratar engelska. Jag körde på tekniken le och buga, det kommer man långt med. 
 
Storlekar är ren gissningslek, många gånger hittade jag bara one size men ibland fanns det olika att välja på men oftast passade de mig, men jag är tyvärr snäppet för stor för kläderna. 
 
När det kommer till att prova kläderna så måste man ta av sig skorna innan man går in i provhytten. Sedan finns det en korg på golvet där man slänger alla kläder man ska prova i (tog mig ett tag innan jag förstod detta). Sedan om man provar kläder som man drar över huvudet så finns det som tunna bomullspåsar man ska ha över huvudet så man inte kletar ner allt med smink. Jag stod och skrattade åt mig själv ett bra tag första gången jag tog på mig en sådan :)
 
I början var jag väldigt blyg och vågade inte gå in i affärerna men efter ett tag tog shoppinglusten över och då var det inga problem. Det finns så otroligt mycket sött, snyggt och annorlunda där (speciellt Shibuya och Harajuku). Jag hade lätt kunnat köpa alla möjliga stilar, problemet är att det fungerar när man är i Japan men att gå runt med sådana kläder i Uppsala vet jag inte om det fungerar. 
 
Shibuya 109 (vi var där under rean, perfekt för mig!)
 
De engelska skyltarna i provrummen är inte alltid så enkla att förstå
 
Min drömklänning! Ångrar fortfarande att jag inte köpte den...antar att jag inte hade använt den så ofta ändå men vill ha :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0