Nikko

Sista dagen i Tokyo tog vi en dagstur bort till Nikko. Det ligger ungefär en timma med tåg från Tokyo och har en massa tempel. Så det blev bort från storstaden och alla affärer och gå runt lite ute i naturen. Vi hade väldigt tur med vädret och det var soligt hela dagen (tibbe brände sig såklart). Vi gick runt i en del tempel men skillanden nu mot när tibbe var här för tio år sedan var att det nu kostade att gå in i templen. Det märkte vi på flera ställen i Japan att de tar inträde nu när det tidigare var gratis men det kanske har blivit mer turister med åren.
 
Det var ganska fridfullt men efter ett tag när jag började bli trött och hungrig så såg tibbe en liiiiten stig bort från alla turister och ville absolut testa den. Den gick uppåt och uppåt mitt i skogen och vi såg knappt några människor längre. Däremot en del söta ödlor men jag var för trött för att reagera. När vi väl kom upp fortsatte den nedåt för andra sidan berget och vi fortsatte gå. Jag trodde ett tag här att vi aldrig skulle komma tillbaka till civilisationen igen och det hjälper inte när man inte har några kartor eller gps på sig. Droppen blev när en stor orm ringlade förbi på stigen, då ville jag tillbaka. 
 
Kändes som en timma senare kom vi äntligen tillbaka och då kunde jag slappna av igen och äta lite god plockmat. Jag tror nästa gång vi tar en upptäcksfärd i skogen så får vi ha med oss matsäck och kartor (och första hjälpen) så jag kan koppla av och njuta lite mer :)
 
Man kunde ta bussen från stationen till bergen men vi tyckte det var mycket mysigare att gå. Tar lite mer än en halvtimma.
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag tror dessa heter Mochi. De är mjuka bollar (av ris?) fyllda med allt möjligt. Jag tror den här hade bönor.
 
Den här hade grönt te och var tyvärr inte god alls
 
Vaniljkräm fyllning och jättegod!
 
Det här var min absoluta favorit. En gatusäljare hade en kolgrill och massa av dessa spett. Man valde vad för sorts spett man ville ha, tror vi tog vanligt ris, och sedan sås, jag valde misosås. Sedan grillade han dem snabbt och så åt man dem varma. Så gott! Och kostade knappt 10 kr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0