Nara

Efter fyra dagar i Tokyo och dagsutflykten till Nikko så packade vi våra väskor och fortsatte vår resa i Japan. Vi tog tåget till Nara som ligger i närheten av Kyoto och Osaka. Det är en lite mindre lugnare stad som har tempel, parker och det viktigaste, heliga rådjur! Ni kan säkert gissa att det var jag som bestämde att vi skulle åka till Nara :)
 
Det här var det enda hotellet, eller ryokan, där vi lyxade till det. Vi hade bara en natt där så vi hittade ett hotell precis vid parken. Vi tog det större rummet som såg traditionellt japanskt ut med skjutdörrar i papp, sova på futong på golvet, egen jacuzzi på balkongen och serveras mat på rummet. Supermysigt!
 
Som vanligt gick vi vilse när vi letade efter hotellet men efter en timmas gående i stekhet sol hittade vi äntligen hotellet. Då var det riktigt skönt att komma in i air condition och serveras iskall lemonad. Sedan bar det av till parken. Jag var lite rädd för rådjuren i början, både för att de är ganska stora och för alla varningsskyltar att de kan bli lite närgångna om man har mat. 
 
Till slut tog jag mod till mig och köpte de speciella rådjurskexen man får mata dem med. Jag borde lägga upp videorna tibbe tog på mig när jag springer runt skrikandes i cirklar med rådjuren efter mig, ser ganska roligt ut :) Men så länge man köpte kexen där inga rådjur fanns så kunde man i lugn och ro hitta några få och mata. Men om man köper där "gängen" hänger så får man ett helt dussin på sig som vägrar vänta. Men de var söta, pushiga, men söta :)
 
När vi kom tillbaka bytte vi om till yukatas och sedan serverades vi middag på rummet. Tror vi satt i två timmar och bara serverades mat. Varje gång vi trodde de kom in med den sista tallriken så kom det bara mer. Efter ett tag fick jag helt enkelt ge upp, orkade inte äta upp allt men det var kul att testa så mycket nytt. Gott var det också! 
 
Efter middagen passade vi på att slappa i vår jacuzzi och njuta av kvällen. Det var riktigt mysigt och sedan somnade vi snabbt på futongen. När vi vaknade tog vi på oss våra yukatas igen och gick ner till badet, eller onsen som det heter i Japan. Onsen är lite speciellt, för det första hade vi ett papper med regler som vi fick läsa på oss på innan. Det är separat bad för killar och tjejer och så får man inte ha några tatueringar. Sedan ska man rengöra sig på ett speciellt sätt innan man får sätta sig ner i själva badet som är väldigt varmt. Det kändes avkopplande att bara sitta där men jag är glad att jag var ensam i tjejernas bad för jag kände mig bra förvirrad med alla steg.
 
Efter badet serverades vi en japansk frukost i matsalen och sedan bar det av mot Osaka!
 
 
 
Älskar uttrycket på den längst till vänster. Så glad över kex!
 
 
Massa mat! Och det här var bara första omgången...
 
All deras mat handgörs på hotellets restaurang och det såg väldigt fint presenterat ut.
 
 
 
 
 
 
Matsalen
 
Frukost! Typ...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bing.

Hahaaa JAA de videona vill ja se :D!! Coolt ställe ni var till. Vad hette hotellet ni stannade på :)?

Svar: Hehe, jag får be tibbe leta fram dem :) Hotellet hette Wakasa (http://www.n-wakasa.com/).
Vinterna

2014-08-23 @ 21:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0