Asakusa och Ueno

Tror det är dags att jag lägger upp lite bilder från Japan! Vi hade lite mer än tio dagar i Japan så våran resa var indelad i först fem dagar i Tokyo, sedan en heldag i Nikko, sedan checkade vi ut och åkte ner till Nara för en övernattning, fortsatte med två dagar i Osaka och slutligen två dagar i Tokyo igen innan vi åkte hem. Tight schema! Jag kan rekommendera att om man vill utforska Japan lite mer så ska man satsa på tre veckor i alla fall så man hinner åka runt. Det är mycket att utforska och vi vill gärna tillbaka dit någon gång i framtiden. Kunna se Fuji, Kyoto, Hiroshima och även åka till den norra ön. 
 
Vår första vecka i Tokyo bodde vi i ett litet hotell mellan Ueno och Asakusa. Eller litet och litet, alla hus kändes ganska små i Japan, ungefär som hotell i Paris fast ännu mindre :) Det jag gillar med alla hotell vi var på var att det alltid fanns en yukata (sommar kimono) och tofflor på rummen, mysigt! 
 
Det var ett mysigt område och nära till Asakusa när vi ville titta på templen, vattnet och det stora Tokyo Sky Tree och Ueno för nattlivet och maten. Det finns en stor shopping galleria under Sky Tree som vi gick runt i lite men vi var aldrig uppe i själva tornet, hade ni sett kön så skulle ni förstått...
 
Ueno var i flera gånger. Det finns massa smågator med hur mycket affärer, matställen, nattklubbar (vi var aldrig inne i dem, så mycket tjejer utanför som skulle locka in folk och jag tror man säkerligen kan bli lurad på pengar i dem) och spelhallar som helst. Och med spelhallar tänker jag främst på pachinko som verkar superpopulärt, det är som flipperaktiga spelmaskiner som man häller massa små bollar i. 
 
En sak jag märkte snabbt i Japan var hela vetenskapen med toaletter. Ni har säkert hört innan om deras avancerade toaletter och det är inte alltid så lätt när man inte förstår japanska. Jag gillar att sätena alltid är varma men att lista ut hur man ska spola tog sin tid. Alla toaletter fungerar olika och vissa är automatiska. Men som tur var gick det alltid att lista ut (med viss panik ibland dock :P). Däremot om man går på offentliga toaletter så som parker och tunnelbanan så ska man leta efter de båsen som har en toalett bild på sig annars får man hålet i golvet. Oftast brukar det finnas en vanlig toalett och resten är hål. Jag gillar inte hålen, kommer ihåg när vi var i Italien en sommar och där är nästan alla toaletter hål (förutom hotellen), t o m på restauranger! 
 
Affärer i Asakusa
 
Tempel området i Asakusa
 
Tempel området i Asakusa
 
Inte den blekaste aning vad detta var men det var gott!
 
 
 
Tokyo Sky Tree
 
En av alla gator med restauranger i Ueno
 
Så mycket folk på kvällerna längs barerna och restaurangerna.
 
Spett med alla möjliga konstiga delar av kycklingar
 
Ramen! Så gott!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0