Planer ändras

Jag har märkt att mina senaste inlägg inte varit de mest muntra men den här veckan har inte varit rolig. Jag mådde riktigt dåligt igår morse men det började släppa en kvart innan jag skulle iväg så då chansade jag och drog iväg till körningen. Jag är glad att jag gjorde det för även om jag inte mådde bra så gick det och jag lärde mig mycket. 
 
När jag kom hem kunde jag fortfarande inte äta eller dricka något men jag hade veterinärtid med Yuki ute på djursjukhuset så vi drog iväg. Hon är inte sjuk eller något utan vi skulle scanna hennes hjärta (hcm scanning) och ta ett blodprov för att testa mot fiv, felv och blodgrupp. 
 
En av mina drömmar och planer för den här hösten är att börja avla med Yuki. Hon är så fin och jag var verkligen sugen på att ta hand om små kattungar. Hon var jättesnäll hos veterinären och var helt tyst och lågt helt stilla både när vi scannade och tog blod. Vi fick veta direkt att hennes hjärta såg bra ut utan anmärkningar så där är jag jätteglad. Jag skulle nog varit jätteorolig om jag fått höra att hon har en hjärtsjukdom, det kan ju gå ganska illa.  
 
Det tog nog två timmar hos veterinären och sedan lämnade jag av Yuki hemma och åkte till jobbet där jag lyckades äta dagens första mål, en äggmacka med lite te. Veterinären ringde ganska snabbt och Yuki hade inga sjukdomar eller antydningar på det MEN hon verkar ha den ovanliga blodgruppen B. B blodgrupp är inget som är farligt eller påverkar katten men det är inte bra att avla med dessa katter. Om hon paras med en blodgrupp A hane så blir kattungarna A och om de då diar mamman de första dagarna så kommer de förgiftas av hennes mjölk och dö. För att hålla dem vid liv måste man separera dem från mamman de första dagarna och stödmata dem tills de är resistena och kan dricka hennes mjölk. Detta är inget man rekommenderar och jag tror det finns risk att kattungarna blir bärare av b-blodgruppen och kan föra detta vidare om de ska avlas på. 
 
Man kan dock avla henne med en B hane så man får B ungar (då kan de dricka hennes mjölk) men dessa borde bara användas för sällskap eftersom man inte vill sprida B genen vidare. Men det avråds från avel med B katter eftersom problemen som kan uppstå. 
 
Jag har ett sista hopp jag ska testa men annars pekar allt mot att jag måste kastrera henne och slänga dessa planer. Känns inte sådär jättekul...Jag måste också höra med veterinären hur det blir om något skulle hända med henne så hon behöver blod. Kan B katter få A blod? Vad händer om de inte har tillräckligt med B blod inne eftersom det är så ovanligt?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0