Förkyld katt

Lilla stackars Yuki har åkt på någon förkylning. Vi märkte för en vecka sedan att hon började nysa mer än normalt och sedan dess har hon nyst konstant och det är inte bara små fnys utan verkligen en kaskad av rinnande snor som flyger ut. Jag kan säga att en gång nös hon mig rakt i ansiktet...euugghh...
 
Så i torsdags åkte vi iväg med henne till veterinären för att checka att det inte var något allvarligt. Jag var ju med båda katterna på utställning i Norge en vecka innan så man vet ju inte vad som kan ha spridits där. Veterinären tittade på henne och konstaterade ganska snabbt att hon fått någon sorts infektion, antagligen en kattsnuva. Hon nyser massa, hade irriterade rinniga ögon, känslig hals, uppsvullen lymfkörtel, lite ansträngd andning och en aning hög temperatur. Men eftersom hon äter och dricker som vanligt så är det antagligen inget farligt utan mer som om vi människor får en förkylning. 
 
Veterinären sprutade in koksalt genom Yukis näsa (hon var så snäll och satt helt stilla) och så gäller det bara att låta henne vila. Vi skulle ta tempen igen nästa vecka men så länge hon inte blir värre så är det bara att vänta ut det. Får hoppas hon blir bättre för på måndag kommer min mamma med hunden upp och på onsdag åker vi iväg till Frankrike på semester. Tur i alla fall att Hunter inte blivit sjuk och att det inte kan smitta till hundar. Men man blir ju alltid orolig när de inte beter sig som vanligt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0