Stress

Den här veckan har inte varit min vecka. Jag åkte på en förkylning som gjorde att jag fick ställa in all träning och träning är det jag känner att jag behöver nu när det är lite stressigt. Jag får inte det där sköna avbrottet att komma ifrån lite och tänka på annat och känna att jag pushar. Det har inte funnits någon tid eller ork att fixa mat heller så vi har ätit ganska dåligt som inte gjort min mage så glad. 
 
De sakerna har väl gjort att jag är lite i en svacka just nu och känner mig nedstämd och orkeslös. Jag tror energin kommer komma tillbaka när jag är frisk igen och då kan jag nog hantera stressen bättre men just nu känner jag mig som en humörsvängande men ändå likgiltig zombie. Jag sökte runt lite om stress och hittade lite intressant.
 
Är vissa personer mer stresskänsliga än andra?

Ärftliga anlag, tidigare erfarenheter och personlighet avgör hur man påverkas av stress. I forskning nämns ofta typ A-människor och typ D-människor som speciellt sårbara för stressen inverkan.

En människa med ett så kallat typ A-beteende är tävlingsinriktad, känner stark tidspress, och blir många gånger lättirriterad och fientlig. Individer med ett sådant beteende befinner sig ofta i ett starkt stresstillstånd, vilket ökar bland annat risken för hjärt- och kärlsjukdom. En människa med så kallat typ D-beteende utmärks av social hämning i kombination med depressivitet. Individen känner obehag i sociala samanhang och humöret är lågt. Ett typ D- beteende kan leda till långvarig aktivering av kroppens stress-system.


Jag skulle säga att jag både är vad de kallar en A och en D person. Jag är väldigt tävlingsinriktad, har stort kontrollbehov men har nästan samtidigt en sorts social fobi. Det sistnämnda har väl alltid varit ett hinder för mig när jag vill göra saker medan de två första alltid pushat mig framåt (men samtidigt sugit energi).

  • Undersök om det är så att du skjuter upp aktiviteter, vila, nöje som är för dig medan du omedelbart gör sådant som måste, borde göras och som är relaterat till dina irrationella föreställningar om vad andra, mamma, make skulle tänka om dig om du inte städade, skjutsade, …
     
  • Börja bete dig på ett mer eftertänksamt sätt. Gå, tala och ät långsammare, ta fler korta pauser, gör en sak i taget, öva ditt tålamod att vänta (ställ dig i en lång kö), ta ett långt bad, ta en promenad i naturen, sitt och tänk på ett trevligt minne, lyssna på musik under en halvtimme, studera andras ansiktsuttryck, var utan klocka – det vill säga öva icke-stress beteenden – från början svårt, så se det som ett intressant experiment. Nöj dig med att göra en av dessa övningar per dag – om du har stressanlag kommer du att börja komprimera och försöka komprimera tiden genom att göra allt samtidigt!
Jag är en mästare på listor och "måsten" och skulle aldrig klara att bara ligga still och t ex lyssna på avslappningsmusik. Det går inte att stänga av huvudet utan varje gång jag tar det lugnt så dyker det upp en tanke att det här är slöseri med tid som jag skulle kunna spendera på något jag måste göra. 
 
Jag tyckte mest det var intressant läsning och jag behöver lära mig att koppla av mer och inte bry mig om vad andra tycker. Enklare sagt än gjort ;) Infon i inlägget hittade jag på den här sidan från en förening som hette Prevent men det finns såklart en massa olika sidor om ämnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0