Schackrutor

Jag gjorde en sats med mina absoluta favoritkakor i helgen, schackrutor! De är så goda :) De tar lite längre tid att göra än de andra kakrecepten jag gjort men de är värda det. Älskar att de inte är sådär söta, vissa kakor känns nästan som man bara tuggar socker så det krasar men dessa är mer smuliga än söta. Jag tar även mindre socker än det står i receptet, tror jag tar ungefär 0,75 dl och det räcker för mig. Rekommenderar dem varmt men varnar också för det går aldig att bara ta en!
 
Schackrutor
Recept från "Sju sorters kakor"
 
Ugnstemp: 200 grader
4 1/2 - 5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
 
Blanda ihop mjöl, socker och smör. Dela degen i två och blanda den ena delen med vaniljsocker och den andra med kakao. Rulla ut degen i 4 lika stora längder och lägg en ljus längd bredvid en mörk i två lager. Tryck ihop allt lätt och ställ in i kylen tills den hårdnat lite.
 
Skär 3-4 mm tjocka skivor och lägg dem på bakplåtspapper. Grädda dem mitt i ugnen i ca 10 min. Receptet ger ungefär två bakplåtar med kakor.
 
De ska ha lite mer kvadratisk form än detta men jag hade bråttom. Det är ju ändå smaken som är det viktigaste!
                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0