UK kattutställning

Igår var en riktigt kul, spännande och nervös dag! Jag var jättenervös eftersom jag var själv för första gången och skulle hantera två katter; både för att lyckas ta mig dit och hem, att inte missa något och att kunna lyfta Hunter själv. Men jag tyckte allt gick bra! En del missöden men det löste sig ändå.
 
Det var jättesnällt att jag fick skjuts dit och nog tur det för då var jag där jättetidigt. Jag lämnade av kakorna till klubben och sedan fick jag använda all min styrka för att lyckas få burklädseln på plats. Förstår inte varför man ska vara superman för att trycka de där stängerna på plats men de är inte gjorda för korta svaga jag ;) Efter det lyfte jag in katterna och det var då jag upptäckte att Hunter hade skit i baken. Tur att jag hade med mig plasthandskar, handduk och papper så jag kunde rengöra honom men det verkligen stank. Jag fick honom dock helt ren men då var han på ganska dåligt humör.
 
Både katterna hade Olga Sizova som domare och jag tror inte hon gillade Yuki så mycket. Hon fick sitt sämsta resultat hittills där hon ansågs för liten med för stora öron, tunn svans, pälsfärgen var inte rätt och hon fick t o m VG för pannan. Ouch! Däremot sa hon att hon var fin och behöver tid för att utvecklas så hon fick sitt CACIB certifikat. Så Yuki var redan klar där för dagen och togs inte upp till BIV och nomineringar.
 
Jag sneglade oroligt på Hunter när hon gav sin bedömning av Yuki, tänkte nu kommer det här gå riktigt illa men till min förvåning gillade hon Hunter. Han fick väldigt bra bedömning med minusen att han hade för smala öron, smala kinder och saknade underull. Han blev Ex 1 och fick sitt CAPIB certifikat och skulle tas tillbaka för nomineringar. Och ingen anteckning om att han var tjock!
 
Det blev en lång väntetid innan det var dags för nomineringar och det var bara en till kastrat hane som Hunter tävlade mot om nomineringen. Jag tror domaren gillade den andra hanen mycket men han behövde utvecklas mer så då fick Hunter nomineringen. Kändes lite som vi vann på tur där men kul ändå! Däremot var Hunter lite vresig då och började jama och klaga och var jättesvår att hålla upp. Han t o m fräste på de andra katterna, han som brukar vara så snäll och tyst. 
 
På den här utställningen behövde inte ägarna alls hålla katterna vid panelen vilket var en stor lättnad för mig för jag är inte riktigt bekväm med att stå framför så mycket folk. Men jag tycker synd om hon som fick hålla upp Hunter vid panelen för han fräste och fräste och t o m Luigi reagerade på det när han skulle titta. Men jag kan förstå att Hunter inte hade den bästa starten på dagen så han var nog på ganska dåligt humör. Han fick heller ingen röst vid panelen utan alla domarna röstade på samma katt, kommer tyvärr inte ihåg vilken. 
 
Utställningen var klar vid halv fyra och jag lyckades komma på bussen hem med all packning och katterna och tibbe hjälpte mig från stationen. Det gick hyfsat bra för katterna på utställningen men främst av allt var jag glad att jag klarade det själv utan att bryta ihop. Jag hade en toppendag och det var mycket tack vare allt snällt folk där från UK, uppfödare och utställare. Träffade även en kollega från jobbet som var där som besökare och tittade, det var jag inte riktigt beredd på. Jag blev jätteglad när folk kom fram och pratade med mig och var jättekul att prata med  folk som jag bara sett på facebook och bloggar tidigare. Stötte även på Inger från S*Luthagens som jag nog inte sett på två-tre år. Vi var hos henne två gånger och testade vår allergi innan vi skaffade Hunter. Tur att det finns testhem för annars hade vi nog aldrig vågat skaffa katt.
 
Det här var lokalen. Nog den minsta utställningen jag varit på hittills men skönt när jag var ensam.
 
 
Den här fina rosa kokarden hade jag gärna velat vinna. Men ingen av mina tävlade i den klassen.
 
Yuki (CH S*Mälarhöjdens Mynta) satt bredvid fina IC S*Zjillas Czorro när de väntade på deras tur hos Olga.
 
 
Eva med IC S*Zjillas Czorro hos Olga Sizova.
 
Annette med SE*Tsarhegens Kajam hos Olga Sizova. Och vet ni vad? Han är Myntas brors Timjans son! Tänk att hon är faster till så söta kattungar. Jag tycker han är väldigt lik henne också.
 
Annette med SE*Tsarhegens Kajam. Hon har S*Marinettes uppfödning vars blogg jag brukar följa. Hon har även nu en kull vars pappa är Chili som är Myntas vackra svartsolida bror.  
 
Eva med PR CH S*Zjillas Anisiia hos Olga Sizova.
 
Eva med PR CH S*Zjillas Anisiia.
 
Marie med GIC S*Milashka's Alisa.
 
Jeanette med IC (N)Sjakkmatt's Bowser hos Olga Sizova.
 
Marie med S*Maollich's Theija Boyanova hos Luigi Comorio.
 
Marie med S*Maollich's Theija Boyanova. 
 
Den här sötnosen är från samma kull som Kajam och är då alltså brorsdotter till Mynta. Riktigt fin färg hon har! Hon heter SE*Tsarhegens Sarin och det är Luigi Comorio som bedömmer henne.
 
Vilket litet charmtroll! S*Klockarbackens Snape är uppe i panel.
 
Det här var en ung hane men han hade en riktigt fin fluffig päls redan. FI*Lumikissan Guru är uppe i panel.
 
Hunter (PR S*Stimics Boddington) i panel!
 
 Var tvungen att ta med en bild på hans fräsande :)

Kommentarer
Postat av: Eva

Fina bilder du har från utställningen. Det var kul att träffa dig och Mynta :-)

Svar: Tack, detsamma! Jättekul att få se Timjans små avkommor. Så söta och så lika Mynta!
Vinterna

2012-10-14 @ 20:59:11
URL: http://www.tsarhegens.se
Postat av: Inger Berger

Verkligen fina bilder - både hur du fångat motivet och vilken skärpa!
Roligt att se nya katter och gamla kattbekanta.

Svar: Tack så jättemycket för den snälla kommentaren!
Vinterna

2012-10-14 @ 22:21:55
URL: http://www.zaribs.se
Postat av: Margita

Roligt att se bilder från utställningen med kända uppfödare som jag aldrig träffat i verkligheten men har kontakt med via Facebook :) Tack för fina bilder!

Svar: Tack! Det är så kul att gå runt och fota alla fina katter men riktigt svårt att få till en bra bild.
Vinterna

2012-10-15 @ 18:07:06
URL: http://sengas.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0