Kattutställningen i Göteborg

Lördagen började vi med en liten resa ut till Mölndal och att gå på Göteborgs Kattklubbs utställning. Gick lite vilse först (även med en iphone :P) eftersom jag letade efter ett stort ställe men det var i en liten liten lokal. Tror ungefär en tredjedel så stor som den kattutställningen jag var på i Uppsala i höstas.

Det var smockfullt med katter och gick knappt att gå förbi raderna. Sedan fanns det tre domarpodium, ett fik och några småstånd som sålde kattsaker. Vi gick runt först och tittade på alla katterna, fanns jättemånga söta katter i bland annat raserna sibirisk, maine coon och ragdoll. Jag tog och tittade lite extra noga för att se hur alla inrett sina burar både när det kom till klädsel, skålar och toalådor. Jag vet att man "ska" ha enfärgad klädsel men jag blev förälskad i en som hade gjort en burklädsel i ljusrosa tyg med massa hello kittys :) Sedan var det kul att se att många av katterna hellre sov i toalådan än att ligga i sina fina sängar.

Vi hade turen att vara där när en domare bedömde sibirer så vi stod där och lyssnade ett bra tag. Är möjligtvis min första domare jag verkligen lyssnat på men jag tyckte han var bra. Han verkade gilla sibirer som var lite mindre vilket hade varit positivt för Yuki. Sedan sa han att en av katterna inte hade rätt temperatur på pälsen? Tycker jag har läst något om det innan så vet inte om man måste tänka på det också när man köper sängar till buren. Mycket att tänka på...Jag blev lite chockad dock när han gav en katt ett ex1 som han fem minuter senare tog bort eftersom han ville vänta tills han bedömt de andra katterna. Kan tänka mig att det måste känts för dens ägare men som tur var fick hon tillbaka det senare plus ett biv (bäst i variant)!

Det han klagade på mest var att många katter hade tovor i pälsen och speciellt sibirerna. Var en katt som han sa kunde gå jättelångt och som han gärna velat nominera till panel men den hade så många tovor så det gick inte. Fick mig att tänka på Hunter :S

Efteråt pratade jag med ägaren och uppfödaren till en jättesöt tjej som blivit nominerad. De var hur snälla som helst och kom med massa tips. Var jättetrevligt att prata med dem och hoppas jag ser dem någon gång i framtiden på en utställning!

Innan vi gick köpte jag lite produkter och utställningssaker till katterna. Fanns ett jättebra stånd som hade massa märken som kan vara lite svårare att få tag på.

Ska bli spännande med utställning!

Domaren känner på katten. Om katten var för nervös gick han senare förbi deras burar för att se hur ansiktet var när de var mer avslappnade.

Jättefina tjejen som blev nominerad. Bakom till höger kan ni se tjejen som tog hem biv.


Spännande när domaren skriver ner resultatet efteråt

Kommentarer
Postat av: Julia

Han har bedömt våran Zoil på hans första utsällning i skellefteå :) Zoil fick en toppen bedömning av han och sitt första Cert :)

Han är så lugn och fin med katterna ! :)

2012-02-15 @ 22:07:50
URL: http://minasibiriskakatter.devote.se
Postat av: Daniella

Sv: Haha ja de kan ha lite roliga poser för sig ibland, och då får man vara snabb med kameran ;)



Jag var oxå på den utställningen en liten stund och hälsade på Betty's uppfödare och bror Bolo Bolo:) Blev lite sugen på att ställa ut oxå :)

2012-02-24 @ 22:22:13
URL: http://brownbetty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0