Kokosbollar

Jag har varit sugen på att testa att göra något gott till teet och eftersom det var lördag igår så gjorde jag kokosbollar. Första gången jag testade receptet men de blev supergoda! Det var tänkt att de skulle bli toppar men jag hade så svårt att forma dem att det var mycket enklare att göra bollar av dem. Smakar ju likadant ändå! Använde mig av ett LCHF recept för kokostoppar och moddade lite, blev väl inte strikt paleo men jag tyckte det räckte.
 
 
LCHF/Paleo chokladdoppade kokosbollar
25-30 st beroende på storlek
 
75 g smör
3 ägg
0,5 tsk vaniljpulver
3 msk kokosmjölk creamy
8,5 dl kokosflingor
mörk choklad
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör ihop ägg, vaniljpulver och kokosmjölk och tillsätt det smälta smöret. Blanda i kokosflingorna och forma till bollar (eller toppar om ni lyckas). Lägg dem på bakplåtspapper på en plåt och grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Jag tyckte inte mina såg helt klara ut så jag höjde till 200 grader och gräddade 5 minuter till. Smält chokladen, doppa och njut!
 
Man kanske kan testa att byta ut smöret mot kokosfett. Jag funderade på det men tyckte jag hade tillräckligt med kokos i dem och ville ha det salta från smöret. Räckte med två stycken till mitt te så var jag nöjd, jättegoda men mäktiga.
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Still Paleo :D Mark Sisson paleo ftw ^^

2012-08-20 @ 19:48:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0