Kattdiet och blodgruppsjakt

Vad det har varit mycket den här veckan. Sedan i fredags har jag letat och frågat runt en massa bland sibbeägare, avelsråd och veterinärer. Frågan som fortfarande inte är helt utredd är om Yuki verkligen har B blod eller om hon bara är bärare av B genen. 
 
Av det jag förstått så måste både mamman och pappan vara bärare av B genen för att kunna skapa en B kattunge. Yukis föräldrar är A och mamman är testad att hon inte bär på några B gener vilket gör mig förvirrad. Hur kan då Yuki vara B? Känns som hon borde vara A men bära på B genen?
 
Jag har hört med några i sällskapet sibirisk katt och det verkar som ett vanligt blodtest ibland kan visa B när det bara är att de bär B genen. Så jag har ringt fram och tillbaka med veterinären och de har fått prata med leverantörer och dubbelkollat tester för det har aldrig hänt hos dem innan. Jag fick ett tips att skicka ett blodprov för DNA test av blodgrupp till Tirri Niini i Finland (vi kan inte göra sådana tester i Sverige) och efter mycket letande hittade jag att deras verksamhet blivit uppköpt av Genoscoper. Så dit kommer jag skicka testet!
 
Nu ville sjukhuset vara helt hundra på att inget gått fel så jag ska ut till dem igen på tisdag morgon och ta en nytt blodprov kostnadsfritt. Däremot måste jag fortfarande betala taxiresor dit och tillbaka och så kostar testet 40 euro men efter det hoppas jag att vi vet med säkerhet. Är hon A men bär B genen så gäller det att hitta en hane som är DNA testad negativt för B genen och är hon B så blir det kastrering. Det är även viktigt att veta ifall något skulle hända henne och hon behöver en blodtransfusion.
 
Lägg till på detta också att jag pratat med veterinären om att lägga om kosten hemma lite så det blir en blandning av blötmat och torrfoder. Jag känner mig inte helt bekväm med att bara ge dem blötmat så jag hoppas att de kan tänka sig äta en mix. Jag skulle väga dem ofta för det gäller att passa så de inte går upp eller ner för mycket i vikt. 
 
Känns lite jobbigt när hoppet fortfarande finns kvar...
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0