Lite svensk jultradition

Eftersom Thibault är fransk så vill jag alltid visa honom lite svenska traditioner. Dock är jag ingen expert men jag gör det så bra jag kan. Så igår, på fjärde advent, passade vi på att ha vår egna mini-julafton med hemgjord mat och bakning!

På lördagkvällen gjorde vi cheesecake, kanske inte så juligt men thibault är inte så förtjust i lussebullar. Var riktigt gott med björnbär på, tänkte köpa hallon också men alla paket i affären var mögliga. Sedan på söndagen började vi med lussebullsbakningen och under jäsningen passade jag på att göra lite mikro knäck.

Jag älskar knäck men jag kom väl ihåg hur det gick förra året så det här året passade jag knäcken noga. Förra året lämnade jag knäcken inne lite för länge (svär på att jag bara tittade bort i två sekunder!) så det blev bara en stenhård svart klump som stank. Och jag menar verkligen stank! Det här året gick det mycket bättre och knäcken blev jättegod! Däremot fick jag pensionera skålen jag gjorde knäcken i, den sprack efteråt när vi ställde den på diskbänken.

När bakningen var klar gick jag över till matlagningen och gjorde janssons frestelse, prinskorvar och köttbullar som räckt till ett helt kompani :) Men det var huvudrätten, dagen innan hade vi köpt allt som vi behövde till förrätten och däribland julskinkan som vi köpte på saluhallen. Den smakade som riktig julskinka ska smaka :)

Tada!


Blev väldigt stolt över min jansson, tack mamma för receptet!


Eftersom jag inte är så förtjust i korv så var jag rädd att de inte skulle bli fina men det var ju jättelätt att få rätt utseende!


Thibault var rädd att det inte skulle bli tillräckligt med köttbullar så jag gjorde dubbla receptet :)





Och sedan de härliga efterrätterna:

De blev tyvärr inte lika bra som förra året...


Cheesecake måste vara någon av de bästa efterrätterna någonsin!


Min knäck!

Kan säga att vi var rejält trötta efter all matlagning så det var riktigt skönt att få sätta sig lite och ta det lugnt. Efter maten satte vi oss i soffan och det tog inte lång tid innan jag somnade :)

Kommentarer
Postat av: Didrik

WOW! Det såg jättegott ut! :)

2010-12-27 @ 11:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0